Какво е сугестопедично обучение
В отговор на въпросите, които често постъпват към нас, днес отговаря Ценомира Димитрова.
Тя е филолог, преподавател с дългогодишен опит в различни възрастови групи, сугестопедагог от 10 години. Автор на сугестопедични учебни програми за възрастни. Понастоящем преподавател по английски език и съосновател на 7 ключа.
Какво представлява сугестопедичното обучение, какви занимания включва?
– Нашите учебници са написани като сценарии и ние влизаме в роли – и преподавателят, и курсистите. В началото на всяка част от сценария през ролята си, през историята си, преподавателят представя лексиката и граматиката, която ще се работи и след това текстът се изчита два пъти на фона на класическа музика.
Първия път се чете бавно и с особена интонация като курсистите следят текста на новия език и на български. По-ниските нива имат пълен превод на текста, а при по-високите са преведени само отделни думи и изрази. След кратка пауза текстът се чете отново – по друг начин, на фона на друго музикално произведение като курсистите затварят учебниците и само слушат. Това са т.н. активен и пасивен концертен сеанс. С това приключва първият ден. Счита се, че информацията от случилото се през този ден попива в дългосрочната памет.
През следващите дни се активира това, което е фокус на съответната част. При нас материалът е много повече отколкото в един традиционен курс и определена лексика и граматика се разработва, друга стои в периферията. Активирането става с различни видове четене, игри, разговори, песни, дискусии, а при по-високите нива креативни задачи. В края на всяка част курсистите разказват нещо по темата, която е работена и преминаваме нататък като следваме същия този модел. Няма домашни. Препоръчва се само да се изчита текстът сутрин и вечер – повърхностно, като вестник. Това силно се препоръчва.
А какви са разликите в сравнение със стандартен езиков курс?
– Разликите със стандартните езикови курсове са в обема и организацията на материала, динамиката на редуване на дейностите, средата и атмосферата, концертните сеанси. Но каквото и да кажа няма как да опиша преживяването на един сугестопедичен курс. То е… уникално. За мен с всяка група е уникално вече 10 години.
Не е ли изморително да се посещава интензивно обучение, особено вечер след работа?
– Моя курсистка беше казала „бързам да дойда тук и да събуя деня“. При нас курсистите си носят пантофи и това не е просто, за да не цапат килимите. Символично, но и съвсем истински, шумът и напрежението на ежедневието остават на прага. Човек се отпуска в добронамерена и подкрепяща атмосфера („защитена среда“ по термина на проф. Лозанов). Ролята, която е избрал, помага да се заобиколят и постепенно да паднат самоналожените бариери при учене, общуване, себеизразяване. Страхът от грешка, от излагане, от присмех се разтваря и изчезва. Ученето става весело, връща се любопитството, играта, смехът, вдъхновението. Професор Лозанов нарича състоянието по време на сугестопедичен курс „психоконцентративна релаксация“. Не е изморително. Релаксиращо и зареждащо е едновременно.
Подходяща ли е сугестопедията за навлизане във високите нива? Ако вече имаме ниво по изучавания език, защо да сменяме метода на учене?
– Много хора имат пасивни умения на високо ниво, но изпитват несигурност, дори затруднения при общуване. Тук идва на помощ сугестопедията. Методът е изключително подходящ за активиране на пасивни знания, а също – на отдавна изучаван (забравен) материал. Могат да се постигнат наистина значими резултати при вече придобито ниво на владеене на езика.
При високите нива се обръща задълбочено внимание на по-богатото и красноречиво изразяване. Общуването прераства от „изразявам се както мога“, до „изразявам се както бих искал“.
Индивидуално или групово обучение препоръчвате за най-добри постижения?
– Групово, определено. Методът е създаден за групово обучение. Учиш както от преподавателя, така и от всички в групата – и от правилния изказ, и от грешките. Общуването е по-пълноценно в група. Всяка група си има своя неповторима динамика. По неведомите пътища на привличането се събират хората, които най-много имат нужда едни от други и „страничният“ терапевтичен ефект на сугестопедията е видим и осезаем.
Предлагаме индивидуално обучение за хора, чиято заетост не им позволява да се присъединят към група или такива, които искат да отработят определени пропуски, за да могат да се присъединят към най-подходящото за тях ниво. Има застъпени елементи от сугестопедичното обучение и в индивидуалното, но не можем да приложим метода в пълнота.
Бихте ли споделили реална история от Вашия опит. Как сугестопедията повлиява на хората?
– Доста неща има, индивидуални истории, но за мен определено е много вдъхновяващо да наблюдавам как сугестопедичното обучение хармонизира общуването между хора от различни поколения. Работила съм с няколко групи с възрастов диапазон 14 – 55/60 години и наистина ми пълни душата начинът, по който „трудните“ тийнейджъри се отварят към възрастните на годините на родителите им, на бабите и дядовците им и грижата, и разбирането на зрелите поколения към тях. Мекотата, свободата и радостта на това общуване ме изпълва с надежда за всички нас.
Мнения от нашите курсисти:
https://www.facebook.com/7keys.bg/reviews/