Творческата сила на сугестопедията
В отговор на въпросите, които често постъпват към нас, днес отговаря сугестопедагогът Яна Калйджиева. Тя е преподавател по английски език, сугестопедагог от 1 година и студент по оперно пеене в Националната музикална академия. Допълва екипа на 7 ключа със силно творческо присъствие, вдъхновение и хармоничност.
Разкажете ни Вашата история. Как един млад човек, който изучава оперно пеене, избира да се квалифицира и преподава като сугестопедагог?
Годината, в която за пръв път разбрах за метода сугестопедия, бе и годината, в която започнах да ходя на уроци по класическо пеене. Сега, като погледна назад, си давам сметка, че тези две пътеки – на преподаването и на музиката – се преплитат още от тогава – 2018 г.
По това време вече бях напуснала един университет. Не бях убедена, че следвам „правилната“ за мен специалност и имах и големи съпротиви спрямо закостенелите обучителни подходи. Бях решила да си съставя собствена програма с учители, които ме вдъхновяват, извън образователните институции. И именно така започна развитието ми в сферата на музиката.
Спомням си ярко и срещата с жената, която за първи път ми разказа за сугестопедията като метод на преподаване и обучение. Тя не говореше просто за изучаване на чужд език, а за вътрешна трансформация, за отваряне, индивидуален гений и творчески потенциал във всеки един от нас. Това вълнение ме зарази и си пожелах да премина през такава форма на обучение и един ден да преподавам.
И така, няколко години по-късно, вече бях напълно убедена в това какво искам. Станах студент в Националната музикална академия, а сугестопедията, така да се каже, сама ме намери. Получих възможност да премина през целия й магичен процес – първо като ученик, а после – като учител.
Тези две пътеки – на музиката и на преподаването – се бяха преплели отново, но вече не бяха просто идея, а нова действителност.
Как Ви се отрази обучението за сугестопедагог? Открихте ли нещо ново за себе си?
Със сигурност мога да кажа, че преоткрих себе си в този процес. Открих, че най-добрият начин за учене и запомняне на нова информация е чрез смеха и радостта. Лекотата и свободата в часовете дават пространство на човек да изяви възможносите си, да освободи въображението си и да се забавлява с учебния процес. Убедих се, че с малки усилия, без съпротивление и с леко сърце, се постига най-голям напредък.
По време на обучението при мен се отключи вдъхновение. И до днес без никакво усилие ми идват невероятни творчески идеи. Когато това се случва, винаги се изумявам!
Какви са първите Ви впечатления като преподавател? Преходът от теория към практика оправда ли очакванията?
В моя случай теорията дойде след практиката. Първоначално минах през метода като курсист в група по испански език. Влязох в групата без да имам теоретична представа за метода. Преживях целия процес без нагласи, предразсъдъци и с отворен ум. Това се оказа изключително интересен експеримент и най-добрият подход към обучението за мен. Когато започнах да проговарям езика и да си тръгвам заредена и вдъхновена от курса, бях по-ентусиазирана от всякога.
В последствие, започвайки да се запознавам с теорията, в ума си вече имах ясни практически примери и илюстрации от опита си с испанската група. Препоръчвам този подход към запознанството със сугестопедията на хората, които биха искали да се развиват в тази посока.
Как сугестопедията повлиява на човека? Разкажете история от Вашата практика.
Мога смело да кажа, че сугестопедията има потенциала да трансформира човека и неговия живот, или най-малкото – да подобри разположението му. Много курсисти са споделяли, че още със стъпването им в школата настроението им се променя. А неведнъж се е случвало и на мен. Ако нещо не е било наред през деня, то остава извън къщата на 7 Ключа. Това не спира да ме впечатлява до ден днешен!
Още с първата си група усетих как сърцето ми се отваря и расте, а през него преминаваха чувства като нежност, любов, благодарност, доброжелателност към останалите и други красиви емоции. Подозирам, че това се случва и с останалите, които имат съприкосновение със сугестопедията.
Преподаване или оперно пеене е Вашето бъдеще?
Очертава да се развивам и в двете направления. Имам доброто усещане, че тези две пътеки ще продължат да се кръстосват и в бъдеще. Макар и привидно да са много различни, те се допълват взаимно. Смея да кажа, че академичното образование ми помага в работата като сугестопедагог и обратно – сугестопедията подпомага образоването ми в сферата на музиката. Много пъти съм използвала сугестопедични похвати, за да уча по-бързо нотен материал и да запомням всякаква информация по-лесно.
Относно бъдещето… имам хиляди вдъхновяващи идеи, но тепърва ще стане ясно коя от тях ще разцъфти.
Мнения от нашите курсисти:
https://www.facebook.com/7keys.bg/reviews/