С думите на проф. д-р Георги Лозанов
Професор д-р Георги Лозанов разработва, развива и променя метода сугестопедия/десугестопедия/резервопедия от 60-те години на миналия век до смъртта си през 2012 г. В монографията излязла през 2005г. „Сугестопедия – Десугестивно обучение. (Комуникативен метод на скритите в нас резерви)“ авторът определя десугестопедията като „изкуство, непрекъснато вибриращо, адаптирано изкуство“ и разкрива особеностите на резервния сугестопедичен комплекс, който се освобождава от сугестопедично – десугестопедичното обучение.
- Паметовите резерви, резервите за интелектуални дейности, резервите за креативност и резервите на цялостната личност се отварят. Ако не освободим многостранния резервен потенциал, не можем да говорим за сугестопедия.
- Обучението винаги е съпроводено с ефект на релаксация или поне без усещане за умора. Ако по време на час учениците се изморят, не можем да говорим за сугестопедия.
- Сугестопедичното обучение винаги е приятно преживяване.
- То винаги има благоприятен образователен ефект, като смекчава агресивните тенденции в учениците и им помага да се адаптират към обществото.
- В случаите на функционални заболявания или функционални елементи на органични заболявания се наблюдава значителен психопрофилактичен и психотерапевтичен ефект.
На основата на резервния сугестопедичен комплекс, който се освобождава от Сугестопедично-десугестопедичното обучение, в хода на сугестопедичната работа се активират фактически и влияят на обучението следните фактори [5, с. 201-202]:
- Класическо изкуство.
- Плацебо.
- Парасъзнание.
- Релаксация под формата на успокоение.
- Периферни възприятия.
- Достоверност на източника на информация.
- Двуплановост в предоставянето на информация.
- Интонация и ритъм на речта.
- Инфантилизация в смисъл на увеличено доверие и възприемчивост.
- Псевдопасивност.
- Престиж.
- Множествена личност.
- Вибрираща релаксативна методология.
- Нови имена и биографии.
- Песни.
- Смях.
- Специфична глобалност.
- Златни сечения.
- Насочена неманипулативна комуникация.
Какво е най-същественото, без което няма сугестопедия?
От особено значение е и обучението на преподавателя, без което не е възможно [5, с. 202-203]:
- Да се подаде огромен материал.
- Материалът да бъде глобално-парциално структуриран.
- Като специалист и като личност преподавателят трябва да има много висок престиж (да внушава надеждност и доверие).
- Преподавателят трябва да притежава, а не да имитира, стопроцентово очакване на положителни резултати от десугестивното обучение.
- Да обича учениците си (разбира се, не сантиментално, а като човешки същества) и да ги учи с лично участие в системата от игри, песни, класически тип изкуство и радости.
Сугестопедията (и нейното десугестивно прилагане) е метод на отваряне на резервите на ума чрез любов към човешките същества. Всички други прийоми, които бяха описани, са свързани с оркестрация, но необходима оркестрация.
Сугестопедията (Десугестивно обучение/Резервопедия) е изградена върху седем закона (Conditio Sine Qua Non), които са открити, систематизирани и описани от професор д.м.н. Георги Лозанов.